Zakończył się remont Śluzy Miejskiej nr 2 w rejonie ul. Marcinkowskiego. Obiekt odrestaurowano pod nadzorem konserwatora zabytków. Budowlę można podziwiać między innymi z pokładu tramwaju wodnego.
Ze względów technicznych remont śluzy przy ul. Marcinkowskiego był najbardziej skomplikowany ze wszystkich prac prowadzonych na terenie Bydgoskiego Węzła Wodnego. W trakcie robót konieczna okazała się wymiana dna i wykonanie praktycznie nowych ścian komory śluzy. Po wypompowaniu wody okazało się, ze stan budowli jest dużo gorszy od przewidywanego. W ramach prac rewitalizacji poddano także pawilony maszynowni, mechanizm otwierania wrót i oczyszczono cegły w komorze śluzy. Wykonano też nowe ogrodzenie oraz zagospodarowano przyległy teren. Wyremontowany obiekt można podziwiać między innymi z pokładu tramwajów wodnych pływających na linii „Staromiejskiej”. Z rozkładem rejsów można zapoznać się na stronie ZDMIKP.
Obiekt wybudowano w latach 1908-12. Jest częścią międzynarodowej drogi wodnej E70 łączącej między innymi Antwerpię, Berlin, Bydgoszcz, Kaliningrad i Kłajpedę. Koszt remontu Śluzy Miejskiej szacowany jest na 9 mln zł. Inwestorem jest RZGW
Projekt pod nazwą „Bydgoski Węzeł Wodny” został sfinansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, którego celem była rewitalizacja i modernizacja trzech obiektów hydrotechnicznych zarządzanych przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku: Śluzy Brdyujście, Śluzy Miejskiej nr 2 i Jazu Farnego.
Śluza w liczbach:
- Lata budowy – 1908-12
- Długość komory 57,4 m
- Szerokość komory – 9,6 m
- Różnica poziomów wody – 3 m
- Koszt remontu – 9 mln zł
Zobacz również:
turystyka wodna --> Wyrusz w rejs tramwajem wodnym
Szlak atrakcji i zabytków hydrotechnicznych --> Szlak zabytków hydrotechniki