Wystawę będzie można oglądać do 1 marca 2015 roku.
Patron bydgoskiego Muzeum namalował kilkadziesiąt pejzaży górskich w różnych technikach. W latach 1897–1920 Leon Wyczółkowski wielokrotnie wyjeżdżał w Tatry, które zajęły ważne miejsce w jego twórczości. Stały się one tematem wielu studiów pejzażowych, w tym między innymi powtarzający się motyw górskich jezior, widoków Mnicha nad Morskim Okiem, Giewontu, Zakopanego, czy samotnie rosnącej limby. Góry urzekły artystę zmieniającą się kolorystyką w zależności od pory dnia czy roku, zachwyciły potęgą, siłą i tajemniczością. Wrażenia z Tatr utrwalał zarówno z dalekiej perspektywy, pokazując je w całej okazałości, jak i odtwarzając jedynie fragmenty z bliskiego planu, zbliżając się do natury. Wczesne prace miały charakter symboliczny (cykl Legend tatrzańskich), były to notatki artystyczne dotyczące szczytów, jezior. Powstała Teka graficzna Tatry ukazująca widoki górskie przy zmiennym oświetleniu.
Wyczółkowski malował pejzaże górskie wykorzystując zarówno olej, pastele oraz akwarele. Po roku 1900 pastel wypierał technikę olejną, artysta stosował więc zgaszone, monochromatyczne barwy, które odpowiadały groźnym treściom pejzaży tatrzańskich. W kolejnych latach rozjaśnił paletę. Oleje i pastele Wyczółkowskiego powstające w tym czasie cechowało prawdziwe mistrzostwo techniczne.
Do tegorocznego konkursu zakwalifikowano 312 prac od 73 osób:
- 69 prac od 16 osób w kategorii wiekowej do 16 lat
- 243 prace od 57 osób w kategorii wiekowej powyżej 16 lat
Na wystawie zaprezentowanych zostanie 178 prac od 67 osób:
- 55 prac od 16 osób w kategorii wiekowej do 16 lat
- 123 prace od 51 osób w kategorii wiekowej powyżej 16 lat
więcej: tutaj