Ponadto z okazji uruchomienia nowej linii autobusowej nr 61 w dniu 1 maja 2014 r. do obsługi tej linii zadysponowane zostaną dodatkowe 2 zabytkowe pojazdy.
Na osiedlu Kapuściska przy przystanku początkowym na ul. Łukasiewicza (naprzeciwko Collegium Medicum), wspólnie z Radą Osiedla Kapuściska, z okazji uruchomienia nowego połączenia w dniu 1 maja br. w godz. 11 - 17 odbędzie się festyn osiedlowy, na który serdecznie zapraszamy. Gorąco zachęcamy do skorzystania z przygotowanych przez nas atrakcji.
Linia tramwajowa nr 10
Zapraszamy na przejażdżkę specjalną linią tramwajową nr 10. Dwa historyczne tramwaje będą kursowały co 40 minut na trasie Bałtycka - Babia Wieś - Las Gdański. Linia tramwajowa nr 10 będzie obsługiwana wyłącznie wagonami retro. W zależności od warunków pogodowych do obsługi linii nr 10 zostaną skierowane dwa z trzech posiadanych zabytkowych tramwajów: "Dziadek Herbrand" - wagon typu Herbrand z odkrytymi pomostami, "Czerwona eNka" - wagon typu 5N, kremowy Herbrand z zakrytymi pomostami.
"Dziadkiem Herbrandem" będziemy mogli podróżować w słoneczne dni, ze względu na odkryte pomosty. W przypadku, gdyby pogoda nie dopisała, na przystankach będzie można się spodziewać "Czerwonej eNki". Na linię wyjedzie także odrestaurowany przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne Sp. z o.o. w 2012 r. drugi, kremowy Herbrand, z zakrytymi pomostami. Tramwaje na przystankach będą się zatrzymywały co 40 minut w ciągu dnia. Pierwszy odjazd z pętli Bałtycka zaplanowano na godzinę 10:14, ostatni tramwaj odjedzie natomiast o godz. 16:54. Z pętli Las Gdański tramwaje będą odjeżdżały od godz. 10:59 do 17:39. W tramwajach linii nr 10 bilety jednorazowe będą kasowane dziurkaczem przez obsługę konduktorską MZK, a tramwaj będzie prowadził motorniczy w tradycyjnym stroju. Tramwaje linii nr 10 będą się zatrzymywały na wszystkich przystankach na swojej trasie przebiegu.
Linie autobusowe nr 100 i 101
Zapraszamy również do skorzystania z linii autobusowych nr 100 i 101 obsługiwanych zabytkowym taborem autobusowym. Linia nr 100 połączy Plac Teatralny z zielonymi płucami Bydgoszczy - Myślęcinkiem, natomiast linia nr 101 Plac Teatralny ze stacją kolejową Bydgoszcz Wschód, gdzie mieści się Izba Tradycji Bydgoskich Dróg Żelaznych.
Autobusy z przystanku Plac Teatralny będą odjeżdżały o następujących godzinach:
• linia nr 100 do Myślęcinka: 10.00, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00, 15.00, 15.30, 16.00, 16.30, 17.00, 17.30, 18.00, 18.30,
• linia nr 101 do Izby Tradycji Bydgoskich Dróg Żelaznych: 10.30, 11.30, 12.30, 13.30, 14.30
Odjazdy linii nr 100 z Myślęcinka do Placu Teatralnego: 10.56, 11.56, 12.56, 13.56, 14.56, 15.56, 16.26, 16.56, 17.26, 17.56, 18.26, 18.56, 19.26,
Odjazdy linii nr 101 z Bydgoszcz Wschód (ITBDŻ) do Placu Teatralnego: 11.23, 12.23, 13.23, 14.23, 15.23.
W kierunku do Placu Teatralnego autobusy linii nr 100 i 101 będą kursowały przez sam środek Starego Miasta, a przystanek dla tych linii zostanie również zlokalizowany na Starym Rynku. Gospodarzem Izby Tradycji Bydgoskich Dróg Żelaznych zlokalizowanej w budynku stacji kolejowej Bydgoszcz Wschód jest Bydgoskie Towarzystwo Przyjaciół Kolei, które wspiera nas w tej inicjatywie - więcej informacji na ich temat na stronie http://btpk.weebly.com/.
Trasa przebiegu linii autobusowej nr 100 została zaplanowana w taki sposób, aby pasażerowie mogli odwiedzić różne ciekawe zakątki, miejsca i obiekty w naszym mieście.
Linie nr 100 i 101 będą obsługiwane przez Jelcze "Ogórki" - modele Jelcz 043 i Jelcz 706 RTO. Są to polskie autobusy produkowane w latach 1959 - 1986 przez firmę Jelcz w Jelczu - Laskowicach koło Oławy stanowiące licencyjną odmianę czechosłowackiego autobusu Škoda 706 RTO. Z powodu swojego charakterystycznego wyglądu nazywany jest potocznie ogórkiem. Dnia 6 grudnia 1958 roku podpisana została umowa między stroną polską a czechosłowacką, o przekazaniu Jelczańskim Zakładom Samochodowym licencji na produkcję autobusu międzymiastowego Škoda 706 RTO z nadwoziem konstrukcji firmy Karosa, z miejscowości Vysoké Mýto. Według postanowień umowy strona czeska dostarczała zakładowi w Jelczu-Laskowicach kompletne podwozia, na które osadzane były wytwarzane na licencji nadwozia. Pod koniec 1959 roku zmontowano pierwszą próbną serię 20 sztuk autobusu Jelcz 043. W następnym roku po rozwinięciu procesu produkcyjnego wytworzono już około 200 tych pojazdów. Pomimo wprowadzenia do oferty w 1979 roku nowego autobusu międzymiastowego Jelcz PR110IL oraz w 1984 roku jego następcy o oznaczeniu PR110D, produkcja modelu Jelcz 043 zakończona została dopiero w 1986 roku. Do Bydgoszczy pierwsze "Ogórki" dotarły w 1966 r.
Zabytkowe autobusy na linii nr 61 w dniu 01.05.2014 r.
Z okazji uruchomienia nowej linii autobusowej nr 61 w w dniu 1 maja br. do obsługi linii zadysponowane zostaną 2 dodatkowe autobusy zabytkowe Ikarus 280 oraz Jelcz M-11. Autobusy będą kursowały na trasie Garbary - Łukasiewicza pomiędzy rozkładowymi kursami linii nr 61.
Odjazdy autobusów zabytkowych:
• Garbary: 10:06, 10:28, 11:12, 11:34, 12:18, 12:40, 13:24, 13:46, 14:30, 15:14, 15:58, 16:20, 16:42x, 17:04, 17:26,
• Łukasiewicza: 10:39, 11:01, 11:45, 12:07, 12:51, 13:13, 13:57, 14:40, 15:24, 15:47, 16:31, 16:53, 17:15x, 17:37, 17:59
x - Kurs o godz. 16:42 z pętli Garbary oraz o 17:15 z przystanku Łukasiewicza obsłuży zabytkowy Jelcz Ogórek.
W dniu 1 maja br. zapraszamy także na godz. 16:05 na Plac Teatralny, skąd autobus Jelcz Ogórek linii specjalnej zabierze pasażerów na wycieczkę okrężną po mieście. Trasa będzie wyglądała następująco: Plac Teatralny - Jagiellońska - Bernardyńska - Kujawska - Brzozowa - Inowrocławska - Żwirki i Wigury - Szubińska - pętla Błonie - Szubińska - Kruszwicka - Focha - pętla Garbary. Na trasie przejazdu autobus będzie się zatrzymywał na przystankach.
Informacje taryfowe
Na liniach turystycznych oraz specjalnych kursach linii nr 61 będzie obowiązywała standardowa taryfa ZDMiKP. Bilety jednorazowe w cenie: 3,00 oraz ulgowy w cenie 1,50 zł będą kasowane dziurkaczem, przez obsługę konduktorską, a pojazdy będą prowadzone przez motorniczych i kierowców w tradycyjnych strojach. Na liniach turystycznych będą obowiązywały również okresowe bilety sieciowe ZDMiKP. Honorowane będą także bilety czasowe (godzinny, dobowy, 5-dobowy, rodzinny) pod warunkiem wcześniejszego skasowania w innym środku transportu, z uwzględnieniem czasu ich ważności.