54. Bydgoski Festiwal Muzyczny: Sanctus Adalbertus na rocznicę Chrztu Polski
Gdzie?Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Filharmonii Łódzkiej
José Maria Florêncio dyrygent
Wioletta Chodowicz sopran
Bartłomiej Misiuda baryton
Dawid Ber przygotowanie Chóru
Igor Strawiński (1882-1971) - Symfonia psalmów
Henryk Mikołaj Górecki (1933-2010) - Oratorium "Sanctus Adalbertus"
Bilety do nabycia na www.bilety24.pl, w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży urlopy.pl ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz tel. 52 320 52 29
Strawiński położył podwaliny pod bardzo istotny w wieku XX nurt muzyczny nazwany neoklasycyzmem. Do jego dzieł z lat 30. utrzymanych w tym stylu należy Symfonia psalmów. Jest to szczególne dzieło także dlatego, że świadczy o religijnym nawróceniu kompozytora, poruszonego śmiercią przyjaciela - Siergieja Diagilewa, twórcy zespołu Les Ballets Russes, jest porównywane do najpiękniejszych utworów religijnych Bacha i Mozarta. Symfonia psalmów powstała na zamówienie Bostońskiej Orkiestry Symfonicznej z okazji jubileuszu 50-lecia. Według zamysłu Strawińskiego, który od dawna zamierzał odnowić formę symfoniczną, powstał rodzaj symfonii chóralnej, opartej na łacińskich tekstach wybranych psalmów. Sanctus Adalbertus to monumentalne, niemal godzinne oratorium poświęcone postaci św. Wojciecha. O istnieniu tej kompozycji nie było wiadomo nic pewnego poza tym, że Górecki planuje napisać "dużego Wojciecha" ("małym" było Salve, Sidus Polonorum). Oratorium powstało już w 1997 z okazji obchodów 1000-lecia śmierci pierwszego patrona Polski, ale zostało odłożone przez kompozytora na półkę do czasu, kiedy partyturę kompletnej kompozycji odnalazł po śmierci Góreckiego jego syn, Mikołaj. Utwór po raz pierwszy zabrzmiał 4 listopada 2015 w Krakowie z okazji 70-lecia istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Finałowy koncert Festiwalu poprowadzi José Maria Florêncio. Maestro sprawuje funkcję stałego gościnnego dyrygenta Capelli Bydgostiensis, z którą odnosi wiele sukcesów, m. in. trzy razy został zaproszony na tournée do najważniejszych sal i na festiwale w Brazylii. Urodził się w Brazylii, ale od wielu lat jest obywatelem polskim. Edukację muzyczną rozpoczął w swoim rodzinnym mieście Fortaleza, kontynuował ją na Uniwersytecie Minas Gerais w Belo Horizonte, a następnie uzupełnił na wielu kursach mistrzowskich oraz w The Juilliard School of Music w Nowym Jorku, Musikhochschule w Wiedniu i warszawskiej Akademii Muzycznej, gdzie ukończył studia z wyróżnieniem na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w klasie Henryka Czyża. Po przyjeździe do Polski (1985) rozpoczął aktywną karierę dyrygencką. Poprowadził gościnnie wiele koncertów symfonicznych i kameralnych, a także przedstawień operowych i baletowych w niemal wszystkich ośrodkach muzycznych kraju i wielu krajach Europy, obu Ameryk i Azji.Sprawował funkcję stałego dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, był dyrektorem muzycznym Państwowej Opery we Wrocławiu, dyrektorem naczelnym i artystycznym Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, dyrygentem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie, dyrektorem muzycznym Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Poznańskiej, dyrygentem Orquestra Sinfonica Municipal de São Paulo i dyrektorem muzycznym Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Partie solowe w Oratorium H. M. Góreckiego zaśpiewają: sopranistka Wioletta Chodowicz, o talencie której najdobitniej świadczą słowa uzasadniające przyznanie jej w 2010 Paszportu Polityki: … za wstrząsającą kreację Katii Kabanovej (…), za fenomenalną technikę wokalną, wybitny talent aktorski, doskonałe wyczucie tekstu i prawdę sceniczną". Jest absolwentką wrocławskiej Akademii Muzycznej. Od 2004 związana jest również z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie. Prócz pierwszoplanowych ról operowych ma w swym repertuarze wielkie dzieła oratoryjno-kantatowe; Bartłomiej Misiuda, absolwent uczelni w Poznaniu, Wrocławiu oraz Hochschule für Musik Carl Maria von Weber w Dreźnie. Występował pod dyrekcją wybitnych dyrygentów i reżyserów polskich i zagranicznych w Europie, Chinach i Kanadzie, ceniony jest również jako interpretator pieśni, a zwłaszcza niemieckiej liryki wokalnej.