Bydgoska Akademia Sztuki
Gdzie?Daniel Sobota. Rozum i szaleństwo - Wkład z cyklu Bydgoskiej Akademii Sztuki.
Wykład przedstawia filozoficzne powiązanie rozumu i szaleństwa w perspektywie problemowej i historycznej, poczynając od czasów archaicznej Grecji, przez średniowiecze i czasy nowożytne, po czasy współczesne. W swojej formie wykład jest swego rodzaju kolażem, formą zmontowaną z cytatów i obrazów, które prezentowane są w formie teatralizowanej, oraz „naukowych” komenatrzy do nich. Pojawiają się takie postaci, jak Apollo, Dionizos, Sokrates, Platon, Paweł z Tarsu, Kartezjusz, Nietzsche, Kierkeagaard, Husserl, Szestow, van Gogh, Cezary Wodziński. Pomijając kwestię szaleństwa jako jednostki chorobowej, wykład skupia się na ukazaniu szaleństwo jako alter ego czystego rozumu, jako ciemna strona czystego ducha. Nawiązując do najważniejszych wydarzeń w XX i XXI wieku, prezentacja kończy się pytaniem o rozum i szaleństwo w kontekście współczesnych problemów związanych z zagrożeniem terroryzmem i kwestią emigracji.
Daniel Roland Sobota – doktor filozofii, adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN. Autor kilkudziesięciu artykułów oraz dwóch książek: dwutomowej monografii pt. Źródła i inspiracje Heideggerowskiego pytania o bycie (wyd. Fundacja Yakiza, Bydgoszcz 2012-2013), oraz pracy o początkach ruchu fenomenologicznego i istocie fenomenologii: Narodziny fenomenologii z ducha pytania. Johannes Daubert i fenomenologiczny rozruch (IFiS PAN, Warszawa 2017). Stypendysta Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej. Członek kilku polskich i zagranicznych towarzystw naukowych. Związany z Bydgoszczą lokalny animator kultury teatralnej, współtwórca i członek bydgoskiej grupy artystycznej Magazyn Prób Bezpsa. Wystąpił jako aktor w kilku spektaklach teatralnych i performansach. W godzinach popołudniowych zawodnik i trener piłki nożnej (UEFA B). Swoimi zainteresowaniami próbuje łączyć różne dziedziny życia: filozofię, sztukę i sport, podporządkowując je wspólnej idei przewodniej, jaką jest tematyka pytania i problemu. Orędownik postawy „wytrzymywania w pytaniu”. Oduczyciel, buntownik i eksperymentator.
Wstęp wolny