Your official city guide to Bydgoszcz
#visitbydgoszcz

Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów

Gdzie?
Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów

W tym roku na Święto
Niepodległości proponujemy film z największą polską gwiazdą filmową
wszech czasów. Pola Negri nie doczekała niepodległej Polski, jej
pierwszy film w drodze do Hollywood ma swoją premier w Berlinie 8
listopada 1918 r., na 3 dni przed symboliczna datą powstania II
Rzeczpospolitej.

"Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów", reż. E. Illés (1918)

Jest
jednym z pierwszych filmów niemieckich w karierze Poli Negri. Nakręciła
go w roku 1918, tuż po wyjeździe z Polski i zerwaniu kontraktu z
wytwórnią Sfinks. W tym samym roku aktorka wystąpiła jeszcze w kilku
filmach niemieckich wytwórni Union, z których ostatni, Carmen, przyniósł
Poli Negri wielki rozgłos i rozpoczął jej wielką światową karierę.

Mania Walkowska, młoda i ładna pracownica fabryki papierosów, zostaje
wybrana na modelkę na plakacie reklamowym nowej marki papierosów. U
Heinza Alexa, malarza, który ma być autorem plakatu, poznaje młodego
kompozytora Hansa van den Hofa. Zakochuje się w nim z wzajemnością.
Tymczasem Morelli, bogaty i wpływowy mecenas sztuki, zaintrygowany urodą
modelki z plakatu, urządza wielki bal, na który zaprasza Manię. W
trakcie zabawy usilnie zabiega o jej względy, jednak bezskutecznie.
Mania inspiruje Hansa do napisania opery, która ma być wystawiona w
berlińskiej operze. Zazdrosny Morelli, jeden z akcjonariuszy Opery
Narodowej, używa swoich wpływów i dzieło Hansa, zatytułowane Mania,
zostaje odrzucone. Dziewczyna próbuje przekonać Morellego, by pomógł
Hansowi. Morelli zgadza się, ale pod warunkiem, że do czasu premiery
Mania zamieszka z nim i zostanie jego kochanką. Dyrektor opery Dreyer
zgadza się na wystawienie opery Hansa. Kompozytor zmienia tytuł swojego
dzieła na Tarantella. Na premierze miejsca w loży honorowej zajmują
Mania i Morelli. W przerwie Mania spotyka się z Hansem i próbuje
wyjaśnić mu, że nadal go kocha, a z Morellim związała się tylko po to,
by Hans mógł wystawić swoją operę. Kompozytor nie chce jej słuchać.
Zrozpaczona Mania zamyka w garderobie tancerkę, przebiera się za nią i
zajmuje jej miejsce na scenie. Zamienia również rekwizyt - atrapę
rewolweru na prawdziwą broń...

do góry