Your official city guide to Bydgoszcz
#visitbydgoszcz

54. Bydgoski Festiwal Muzyczny: Fidelio recze o wolności – Inauguracja

Gdzie?
54. Bydgoski Festiwal Muzyczny: Fidelio recze o wolności – Inauguracja
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej

Chór Opery Nova w Bydgoszczy

Kai Bumann dyrygent

Tomasz Kuk tenor (Florestan)

Katarzyna Hołysz  sopran (Leonora)

Marta Boberska  sopran (Marcelina)

Sylwester Smulczyński  tenor (Jaquino)

Dariusz Górski  baryton (Don Fernando)

Adam Kutny baryton (Don Pizarro)

Piotr Nowacki  bas (Rocco)

Henryk Wierzchoń  przygotowanie Chóru

 

 

Ludwig van Beethoven (1770-1827) - wersja estradowa opery  "Fidelio"

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl, w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży urlopy.pl ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz tel. 52 320 52 29


Opera Fidelio w dwóch aktach, w wersji estradowej po raz pierwszy w Filharmonii, w wielkiej obsadzie uroczyście zainauguruje Festiwal. Akcja jedynej opery Beethovena  rozgrywa się pod koniec XVIII w. w hiszpańskim więzieniu dla skazańców politycznych, oddalonym kilka mil od Sewilli. Kluczowe wątki, jak ucisk, wolność i braterstwo, poświęcenie w imię ideałów i wierna miłość wypełniają treść opery a przesłanie jej jest bardzo czytelne: triumfuje dobro, a zło zostało pokonane przez miłość… Kompozytor postawił solistom wysokie techniczne i kondycyjne wymagania. Znaczącą rolę w tworzeniu nastroju i potęgowaniu dramatycznego napięcia spełni także orkiestra. Całość poprowadzi maestro Kai Bumann, od września 2015 pełniący obowiązki szefa artystycznego Filharmonii, więcej>> W festiwalowej prezentacji usłyszymy znakomity bydgoski chór Opery Nova, więcej>> oraz plejadę cenionych śpiewaków.
Tomasz Kuk absolwent Akademii w Krakowie w klasie  Wojciecha Jana Śmietany. Jest laureatem krajowych (Wrocław, Duszniki-Zdrój, Nowy Sącz, Warszawa) i zagranicznych (im. V. Belliniego w Caltanissettcie) konkursów wokalnych. Ma na swym koncie wiele prestiżowych koncertów oratoryjno-kantatowych. Współpracuje z Operą i Operetką w Krakowie, a także Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie. Często gości w przedstawieniach premierowych na zagranicznych scenach. W tym roku wykonał po raz pierwszy tytułowe partie w operze Tannhäuser  Wagnera podczas  XX Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej.
Katarzyna Hołysz "Największy talent wokalny ostatnich lat" - jak napisał jeden z polskich krytyków muzycznych. Absolwentka Akademii Ekonomicznej oraz Akademii Muzycznej w Poznaniu, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie Krystyny Pakulskiej. Na stałe współpracuje z wieloma filharmoniami, na czele z Filharmonią Narodową w Warszawie, i festiwalami muzycznymi w kraju i za granicą. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Festiwalu Wagnerowskiego w Bayreuth. Uhonorowana szeregiem nagród muzycznych, w tym Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury dla Najlepszej Śpiewaczki sezonu 2011/2012. 
Marta Boberska absolwentka Akademii Muzyczną w Warszawie. Podczas studiów była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta Miasta St. Warszawy.  Od 1994 jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. W repertuarze tego teatru posiada ponad 30 partii operowych oraz wiele partii oratoryjnych. Śpiewa też muzykę współczesną (m. in. prawykonanie cyklu pieśni Marijna Simonsa w Finlandii w 2003). Prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą, współpracuje z wieloma zespołami i wykonawcami muzyki dawnej. Nagrała wiele płyt kompaktowych. W 2009  Fryderyka otrzymała płyta Msze Moniuszki z jej udziałem.
Sylwester Smulczyński ukończył studia w Akademii w Łodzi w klasie Piotra Micińskiego. Od 2006 jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. W swoim dorobku ma nagrania m.in. dla PR, Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Szczególnie ceni sobie współpracę z zespołami muzyki dawnej oraz takimi wybitnymi przedstawicielami tego nurtu muzycznego, jak Agata Sapiecha czy Władysław Kłosiewicz. W swoim repertuarze posiada liczne partie solowe w dziełach Mozarta, Rossiniego, Donizettiego, Verdiego, Brittena oraz Strawińskiego. Z powodzeniem wykonuje również muzykę oratoryjno-kantatową Bacha, Händla, Haydna, Mozarta czy Rossiniego.
Dariusz Górski ukończył studia teologiczne w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej oraz śpiew w Szkole Muzycznej II st. im. F. Chopina w Warszawie.  Solista Warszawskiej Opery Kameralnej. Występował  wielokrotnie na scenach Japonii, Francji, Hiszpanii, Niemiec i Szwajcarii. Często wykonuje muzykę oratoryjną (J.S. Bacha, G.F. Händla, J. Haydna, A. Pärta) oraz muzykę polskiego, francuskiego i włoskiego baroku. Gościnnie występował w Filharmonii Bałtyckiej, Warmińsko-Mazurskiej, Krakowskiej, Operze Bałtyckiej oraz z Płocką Orkiestrą Symfoniczną.
Adam Kutny ukończył Poznańską Szkołę Chóralną Jerzego Kurczewskiego. Obecnie jest studentem II roku II stopnia Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii w Poznaniu w klasie śpiewu Jarosława Bręka. Jest laureatem wielu konkurów, m.in.: Nagrody Specjalnej Mercedes Viñas w 53. Konkursie im. Viñasa w Barcelonie, I miejsca w Konkursie Iuventus Canti we Vráble (Słowacja), nagrody specjalnej Grazia Cavanna w IX Concorso Internazionale di Canto Lirico Rinaldo Pelizzoni w Parmie (Włochy). W roku akademickim 2015/2016 otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Piotr Nowacki absolwent łódzkiej Akademii w klasie Jadwigi Pietraszkiewicz. Laureat konkursów wokalnych w Bytomiu, Krynicy, Kudowie i Warszawie. Finalista Międzynarodowego Konkursu Belvedere w Wiedniu, laureat Konkursu im. Luciano Pavarottiego w Filadelfii. Śpiewał na festiwalach w Edynburgu, Granadzie i Wiesbaden oraz w wielu znanych salach koncertowych Europy i Ameryki. Ma w swoim repertuarze wielkie partie basowe w operach Belliniego, Czajkowskiego, Moniuszki, Monteverdiego, Mozarta, Musorgskiego, Pucciniego, Richarda Straussa, Szymanowskiego, Verdiego i Wagnera. Bogata jest również działalność koncertowa artysty. Na scenie warszawskiej śpiewał m.in.: Brandera w Potępieniu Fausta Berlioza.


do góry