Your official city guide to Bydgoszcz
#visitbydgoszcz

Vexations: Revisited. Edition Bydgoszcz | [sound]Spectrum

Gdzie?
Vexations: Revisited. Edition Bydgoszcz | [sound]Spectrum

VEXATIONS: REVISITED edition Bydgoszcz czyli 24-godzinny, inscenizowany performance muzyczny, sceniczna interpretacja owianej złą sławą kompozycji Vexations Erika Satie w wykonaniu studentów i pedagogów Katedry Fortepianu Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Wydarzenie odbywa się w ramach [sound]Spectrum.
START: 19.X.2019 , GODZ. 12.00
KONIEC: 20.X.2019, GODZ. 12.00
20.X.2019  godz. 12.00  Spotkanie z  Moniką Żyłą - kuratorką VEXATIONS: REVISITED
WSTĘP WOLNY
....................................
VEXATIONS: REVISITED edition Bydgoszcz
VEXATIONS: REVISITED to kolejna odsłona 24-godzinnego, immersyjnego, inscenizowanego performansu muzycznego będącego jednocześnie instalacją dźwiękową według pomysłu Moniki Żyły, Despiny Apostolou i Alexa Baumuellera. Wydarzenie jest sceniczną interpretacją legendarnej, owianej złą sławą kompozycji Vexations z 1893 roku. Jej autorem jest Erik Satie, francuski kompozytor, pianista, artysta, ekscentryk i outsider. Biorące udział w performansie pianistki i pianiści pozbawieni są bezpośredniego kontaktu z publicznością. Znajdują się w specjalnie skonstruowanej, delikatnie podświetlonej kabinie o kształcie prostopadłościanu, która izoluje ich od publiczności, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo i intymność.  Wysyłają stamtąd w przestrzeń wiadomość dźwiękową, zupełnie nie wiedząc do kogo ona trafi. Słuchaniu nie przypisane są bowiem żadne reguły. Pianiści i pianistki wykonują Vexations anonimowo, powtarzając kompozycję zapisaną na jednej stronie w formie tematu i dwóch wariacji 840 razy. Tym samym, z brutalną dosłownością odczytują absurdalną i nie do końca jasną sugestię kompozytora zanotowaną na początku utworu: Aby odtworzyć ten motyw 840 razy pod rząd, wskazane jest, aby wcześniej przygotować się w najgłębszej ciszy, poprzez poważne unieruchomienie. Tak, jak Erik Satie zadrwił z realizujących jego niedorzeczny pomysł pianistów i pianistek, tak i w VEXATIONS: REIVISTED komunikacja pomiędzy wykonawcami a słuchaczami nabiera zupełnie nowego wymiaru. Działanie pianistów i pianistek, choć może być rozmaicie interpretowane, przypomina tutaj trochę zautomatyzowaną i powtarzalną pracę przy taśmie produkcyjnej w fabryce albo bieg sztafetowy. Tym razem jednak spoiwem łączących pianistów i pianistki staje się cienka tkanka muzyczna Vexations, która powtarzana w nieskończoność może jednocześnie uwierać, denerwować, zachwycać, zaskakiwać, odurzać i hipnotyzować. VEXATIONS: REVISITED nie jest koncertem czy recitalem w tradycyjnym rozumieniu. Jest raczej niezwykłym, tajemniczym przeżyciem muzycznym, w którym radykalnie zmienia się nasze doświadczenie czasu i przestrzeni, a słuchanie, uważność i obecność wysuwają się na pierwszy plan.
Aby odtworzyć ten motyw 840 razy pod rząd, wskazane jest, aby wcześniej przygotować się w najgłębszej ciszy, poprzez poważne u n i e r u c h o m i e n i e.
Eric Satie
Monika Żyła: koncepcja artystyczna, reżyseria, dramaturgia
Despina Apostolou: koncepcja artystyczna, reżyseria, dramaturgia
Alex Baumueller: koncepcja architektoniczna
Natalia Orendain: scenografia
Anirudh Rajdev Krishnadas: fotografia
Z udziałem pianistów i pianistek Akademii Muzycznej w Bydgoszczy

do góry