Wszystkie Kantaty Bacha
Gdzie?To już piąta, ostatnia w tym sezonie odsłona autorskiego projektu Kaia Bumanna, realizowanego także pod jego dyrekcją artystyczną. Dotychczasowa prezentacja Kantat Bachowskich spotkała się z żywym zainteresowaniem melomanów, co najlepiej świadczy o tym, że Maestro doskonale trafił w zapotrzebowanie na ten właśnie rodzaj muzyki. Po raz kolejny obok Capelli Bydgostiensis z Kantatami zmierzy się świetny toruński chór Astrolabium, partie solowe realizować będą: sopranistka Małgorzata Rocławska, studentka Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie śpiewu Ryszarda Minkiewicza, artystce bliska jest twórczość zarówno operowa, jak i oratoryjno - kantatowa; Karolina Makuła, alt, studentka I roku II stopnia Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie śpiewu Hanny Michalak, piękne i już tak dojrzałe kreacje młodej śpiewaczki mieliśmy już okazję ostatnio podziwiać na estradzie FP, także w tym repertuarze; tenor Andrzej Marusiak, absolwent Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca stołecznego Uniwersytetu Muzycznego oraz Wydziału Wokalnego tej uczelni w klasie Roberta Cieśli, śpiewak-solista w Warszawskiej Operze Kameralnej. W czasach baroku oratorium włoskie, popularne z czasem na całym kontynencie, stanowiło "ekwiwalent" opery, zakazanej w czasach wielkiego postu. Miłośnicy pięknego śpiewu chadzali więc na prezentowane w kościołach, lecz także w teatrach i innych miejscach świeckich oratoria, wykonywane często przez operowe zespoły. W kręgach protestanckich oratorium nie zdobyło dużej popularności. Kilka utworów Bacha, noszących to miano, w zakresie formy i rozmiarów nie różni od kantat niczym, poza narracyjno-dramatycznym charakterem tekstu opowiadającego biblijną historię bezpośrednio słowami Ewangelii (przekazują je recytatywy tenora-Ewangelisty), z dodanymi do nich komentarzami (arie i chóry). Tak właśnie jest w przypadku BWV 11, kantaty znanej jako "Oratorium na Wniebowstąpienie" (Himmelfahrtsoratorium), skomponowanej zapewne w roku 1735 ( z omówienia P.Maculewicza).