Your official city guide to Bydgoszcz
#visitbydgoszcz

13. Millenium Docs Against Gravity: "Mallory"

Gdzie?
13. Millenium Docs Against Gravity: "Mallory"
Mallory (Mallory)

Czechy / Czech Republic, 2015, 97 min.

Reżyseria / Directed by: HelenaTřeštíková

Zdjęcia / Cinematography by: Miroslav Soucek, Vlastimil Hamernik, Robert Novak, David Cysaf, Jiri Chod, Jakub Hejna

Producenci / Producers: Katerina Cerna, Pavel Strnad

Produkcja / Production: Negativ production

Wybrane nagrody i festiwale / Selected festivals and awards: 2015 - CPX:DOX Kopenhaga / CPH:DOX Copenhagen, 2015 - MFF Karlowe Wary: Nagroda za Najlepszy Film Dokumentalny powyżej 60 minut / IFF Karlovy Vary: Best Documentary Award Over 60 Minutes, 2015 - Zagrebdox Zagrzeb / Zagrebdox Zagreb, 2016 - Czeskie Lwy: Nominacja za Najlepszy Film Dokumentalny / Czech Lions: Best Documentary Nomination

Najnowszy film Heleny Třeštíkovej, jednej z najważniejszych współczesnych reżyserek, twórczyni takich filmów jak "Rene", "Marcela", "Katka" czy "Prywatny wszechświat". Reżyserka od lat pozostaje wierna swojemu autorskiemu stylowi - towarzyszy swoim bohaterom żyjącym na obrzeżach społeczeństwa przez wiele lat, odwiedzając ich naprzemiennie i dokumentując powikłane losy. Nie inaczej jest tym razem - film zaczyna się w 2002 roku, gdy poznajemy dwudziestokilkuletnią Mallory, heroinistkę z długim stażem. "Kochałam heroinę, tak jak kobieta kocha mężczyznę" - wyznaje. Jak zwykle u Třeštíkovej, bohaterka, igrająca całe życie ze śmiercią, wykazuje się wysokim stopniem samoświadomości. W jej życiu wydarzył się przełom - urodziła syna i to dzięki niemu postanawia wyrwać się ze szponów nałogu. Tak zaczyna się wieloletnia walka o normalność, nie pozbawiona dramatycznych zakrętów, przemocy fizycznej i psychicznej ze strony kolejnych kochanków; bezdomności oraz przymusowego rozstania z dzieckiem. Ciężkie narkotyki dewastują psychikę na całe życie - historia Mallory jest tego wstrząsającym przykładem. To czeski rewers pamiętnego filmu Cezarego Ciszewskiego "Wolność jest darem od Boga". Wieloletnia obserwacja i towarzyszenie fizycznej przemianie bohaterki przywołuje też przewrotnie na myśl słynny "Boyhood". Rozwód z narkotykami jest paradoksalnie najłatwiejszy - prawdziwa walka to zmierzenie się z wyzwaniami świata, lękiem towarzyszącym najdrobniejszym zadaniom i własną, potrzaskaną przez lata nałogu, psychiką. Třeštíková umie zmieścić cały świat w jednej bohaterce, która jest odurzoną bezdomną w koszulce Cannibal Corpse, pracownicą baru, niedoszłą samobójczynią, czułą matką, ofiarą psychopatycznych donżuanów, skromną, acz nieustępliwą petentką opieki socjalnej... Choć życie nie szczędzi jej razów, płonie w niej wewnętrzny ogień, który przyciąga ludzi - spotkanie z jednym z nich na pogrążonym w nocy moście Karola, okaże się dla niej przełomem...
do góry