Wernisaż wystawy: Mieczysław Wasilewski - Plakaty i rysunki
Gdzie?Mieczysław Wasilewski – grafik, ilustrator, projektant znaków graficznych, wykładowca akademicki. Należy do niewielkiego grona wybitnych twórców plakatu. Urodził się 1 stycznia 1942 r. w Warszawie. W latach 1960-1966 studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom uzyskał w pracowni plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego. Był wykładowcą na uczelniach artystycznych w Chile, Finlandii, Francji, Holandii, Iranie, Kanadzie, Meksyku, Niemczech, Syrii, Stanach Zjednoczonych, Szwajcarii i w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Aktualnie profesor warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Ma na swoim koncie pięćdziesiąt wystaw indywidualnych w różnych muzeach i galeriach świata. Brał udział w wielu wystawach polskiego plakatu i ilustracji w kraju i za granicą, uczestniczył w kilkuset międzynarodowych imprezach sztuki plakatu. Jest laureatem kilkudziesięciu prestiżowych nagród i wyróżnień w dziedzinie plakatu i grafiki wydawniczej. Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach muzealnych i prywatnych na całym świecie.
Plakaty i rysunki Mieczysława Wasilewskiego urzekają bogactwem wyobraźni i skojarzeń, poetyckim nastrojem. Wyróżnia je zwarta, wyrafinowana forma przekazu idei i przemyśleń oraz niepowtarzalny styl, który cechuje racjonalne myślenie o podjętym zagadnieniu lub wydarzeniu i szczególne obrazowanie jego sensu, istoty i logiki. Opisywanie otaczającego nas świata artysta sprowadza do lapidarnego znaku, symbolu. Nośnikami wyobrażeń, refleksji i koncepcji artysty stały się kreślone z niebywałą delikatnością układy czarno-białych linii i plam, gdyż „ta kolorystyka – jak wyznał w jednym z wywiadów – wymaga rezygnacji i dyscypliny; jest bardzo pomocna w skwitowaniu anegdoty znakiem, piktogramem.”
Będąc studentem, a potem przez wiele lat asystentem i przyjacielem prof. Henryka Tomaszewskiego, rozważnie odrzucił romantyzm, malarskość i koloryt „polskiej szkoły plakatu”. Pozostał wierny jej ideom, filozoficznym i intelektualnym wartościom. Od debiutu konsekwentnie tworzy własne, syntetyczne terytorium artystyczne, nie pozbawione poczucia humoru i wizualnego żartu. Komunikuje światu ważne sprawy i zagadnienia, komentuje istotne problemy współczesności.
Szczególnym walorem plakatów Mieczysława Wasilewskiego, prezentujących przede wszystkim wydarzenia kulturalne i artystyczne, są przemyślane ideogramy, znaki i wyobrażenia graficzne, zredukowane do najistotniejszych elementów znaczeniowych oraz ekspresyjne obrazy ludzkich twarzy, naznaczonych stygmatem przeżyć, namiętności i emocji. Artysta stosownym symbolem umiejętnie interpretuje trudne, zaskakujące wątki i treści. Jego plakaty zaprojektowane zostały jako plastyczne metafory, graficzno-pojęciowe szarady.
W rysunkach Mieczysława Wasilewskiego główne miejsce zajmuje człowiek. Mówią one o jego codzienności, smutkach i radościach, uczuciach i rozterkach, o sensie życia, o przemijaniu. Najczęściej są to wizerunki twarzy, które doskonale, przenikliwie obrazują usposobienie i nastrój przedstawianej osoby. Jego rysunki rozpoznawalne są poprzez ich głęboką, intelektualną przenikliwość.
Niezmiernie trafnie o wyjątkowej twórczości swojego przyjaciela wypowiedział się Wiesław Rosocha, także grafik i ilustrator, który w tekście o Mieczysławie Wasilewskim napisał: „Długie imię i nazwisko, a jak zwięźle się przedstawia. Warto z nim chodzić na skróty. (…) Wbrew pozorom nie dzieli świata na czarny i biały. Nieustająco sprawdza nasze oko i inteligencję”.
Jerzy Brukwicki