Koncert w Pomorzaninie: Bach Tombeau
WSTĘP WOLNY. Z powodu ograniczonej liczby miejsc będziemy wydawać bezpłatne wejściówki.
Rezerwacja: pomorzanin@moderator-inwestycje.pl
Program koncertu:
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
1. Allein Gott in der Höh się Ehr, BWV 662
2. Sonata V, BWV 529: 1. Allegro, 2. Largo, 3. Allegro
3. Nun komm der Heiden Heiland, BWV 659
4. Sonata III, BWV 527: 1. Andante, 2. Adagio e dolce, 3. Vivace
5. O Mensch, bewein dein Sünde groß, BWV 622
6. Die Kunst der Fuge, BWV 1080: Contrapunctus XIV [klawesyn solo]
7. Vor deinen Thron tret ich hiermit, BWV 668
Wykonawcy:
Katarzyna Czubek – obój d’amore, flet prosty
Adam Jastrzębski – klawesyn
Sześć sonat triowych BWV 525-530 powstało pod koniec lat dwudziestych osiemnastego wieku w Lipsku, jako dzieła o charakterze dydaktycznym. Mimo, że miały one służyć doskonaleniu techniki gry organowej, paradoksalnie raczej nie były to utwory przeznaczone na organy – w czasach Bacha sporą popularnością cieszyły się klawesyny i klawikordy wyposażone w klawiatury pedałowe i to zapewne najczęściej na tego typu instrumentach organiści doskonalili swoje umiejętności. Utwory te są jedyne w swoim rodzaju. Można powiedzieć, że już w swojej oryginalnej postaci są one w pewnym sensie transkrypcją, ponieważ sonata triowa to forma typowo kameralna i przeznaczenie jej na instrument solo jest zjawiskiem nietypowym.
Poprzez wykonanie tych dzieł zespołowo, podejmujemy niejako próbę odwrócenia tego zabiegu, jakiego dokonał Bach przeznaczając utwory kameralne dla jednego wykonawcy. Sonata triowa, mimo, że nazwa sugerowałaby obsadę w postaci trzech wykonawców, występuje u Bacha w różnych konfiguracjach. Oprócz najczęściej spotykanego u innych kompozytorów zestawienia dwóch instrumentów z basso continuo oraz wspomnianych bachowskich opracowań solowych, często możemy zetknąć się z sonatami na klawesyn (grający dwa głosy) oraz jeden inny instrument – jest tak w przypadku trzech sonat na klawesyn i violę da gamba oraz sześciu na klawesyn i skrzypce. I to w tej właśnie postaci zdecydowaliśmy się wykonać prezentowane dzisiaj utwory. Można zatem stwierdzić, że „triowość” tych dzieł nie precyzuje obsady, w jakiej mają one być wykonywane, lecz odnosi się do liczby głosów w utworze.
Wybrane chorały pochodzą w większości z kolekcji osiemnastu chorałów lipskich, powstałych w tym mieście w ostatniej dekadzie życia J.S. Bacha. Prezentowane przykłady posiadają bogato zdobione Cantus Firmus, który w wykonaniu organowym grany jest na wydzielonym manuale z odrębną registracją. Charakter tych chorałów naszym zdaniem bardzo dobrze odpowiada możliwościom ekspresyjnym oboju. Mimo, że powstały one z myślą o organach, ich faktura przypomina utwory na instrument solowy z polifonicznym akompaniamentem.
Contrapunctus XIV z „die Kunst der Fuge” znalazł się w programie nie przez przypadek. To niedokończone arcydzieło jest blisko powiązane z chorałem „Vor deinen Thron tret ich hiermit” (przed twój tron się udaję), ponieważ oba te utwory znalazły się w pierwszym drukowanym wydaniu „Die Kunst der Fuge” i, jeśli wierzyć notatce C.P.E. Bacha, są najprawdopodobniej ostatnimi, jakie Bach napisał. Chorał „Vor deinen Thron…” Bach podyktował będąc już niewidomy, możliwe, że na kilka dni przed śmiercią. Można powiedzieć, że utwór ten jest swego rodzaju ostatnią modlitwą umierającego kompozytora.
Wykonawcy:
Katarzyna Czubek jest absolwentką klasy fletu prostego prof. Petera Holtslaga w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Jorge Isaaca w Conservatorium van Amsterdam. Studiowała grę na obojach historycznych u prof. Paolo Grazziego w Conservatorio di Musica F.E. Dall’Abaco w Weronie, aktualnie kontynuuje naukę w klasie Magdaleny Karolak w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Jest pomysłodawcą i organizatorem cyklu koncertów Młoda Muzyka Dawna. Gościnnie wykłada na Podyplomowym Studium Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz jest asystentem klasy prof. Erika Bosgraafa w Akademii Muzycznej w Krakowie. Katarzyna grała pod dyrekcją znakomitych interpretatorów muzyki dawnej, m.in Alfredo Bernardini, Sigiswald Kuijken, Alexis Kossenko i Enrico Onfori. W 2017 została stypendystką programu Młoda Polska Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Adam Jastrzębski urodził się w 1991 r. w Warszawie. Ukończył studia licencjackie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie organów prof. Józefa Serafina oraz na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. Urszuli Bartkiewicz. Studia magisterskie ukończył na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu prof. Magdaleny Myczki oraz w klasie organów prof. Marcina Szelesta. Brał udział w licznych kursach interpretacji muzyki organowej i klawesynowej prowadzonych przez takich muzyków jak: M. Sander, W. Zerer, G. Bovet, G. Gnann, L. Ghielmi, A.M. Dragositz, F. Corti, czy M. Toporowski. W latach 2009-2012 był uczestnikiem „Międzynarodowej Letniej Szkoły Muzyki Dawnej” w Lidzbarku Warmińskim. Występował między innymi na festiwalach Muzyka Dawna w Wilanowie, Festiwalu Muzyki Organowej w Inowrocławiu, Festiwalu Muzyki Dawnej w Varaždinie w Chorwacji oraz Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej. W latach 2014-2015 pracował jako klawesynista akompaniator w sekcji muzyki dawnej ZPSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Występował w składzie takich orkiestr jak Capella Cracoviensis, Cornu Copiae, czy Arte dei Suonatori. Jest założycielem zespołu muzyki dawnej Modus Consort. Od 2018 r. pracuje jako akompaniator w Katedrze Muzyki Dawnej na Akademii Muzycznej w Krakowie.
______________________
Kalendarz wydarzeń odbywających się w Bydgoszczy miej zawsze pod ręką dzięki aplikacji mobilnej (Android i iOS).
______________________
Informacje o wydarzeniach przesyłajcie na adres wydarzenia@visitbydgoszcz.pl
______________________
Bydgoskie Centrum Informacji nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek zmiany miejsc, godzin i dat wydarzeń.