Poranki muzyczne dla seniorów
Gdzie?PAMIĘCI TYCH, KTÓRZY ODESZLI
Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Benedykt Odya dyrygent
Leszek Holec baryton
Witold Kawalec fortepian
Michał Kuzimski fortepian
Bernard Mendlik przygotowanie Chóru
Anna Merder prowadzenie
Johannes Brahms (1833-1897) – Ein deutsches Requiem op. 45
„Requiem niemieckie” Brahmsa zalicza się do jednych z najbardziej niezwykłych utworów religijnej muzyki żałobnej. Długo powstawała ta monumentalna, kunsztowna kompozycja, należąca do najważniejszych i najznakomitszych w dorobku klasyka romantyzmu. Tekst wyróżnia się oryginalnością, jest wręcz rewolucyjny jak na owe czasy. Muzyka jest pełna romantycznej mocy i ekspresji, i nawiązuje do barokowej tradycji. Już od pierwszego wykonania Requiem zachwyciło słuchaczy sal koncertowych nie tylko w krajach niemieckojęzycznych, ale na całym świecie. Tytuł „Niemieckie requiem” jest mylący, gdyż tekst niemiecki nie jest wersją łacińskiej „Missa pro defunctis”… Kompozytor zaczerpnął wszakże tekst z Biblii, ale sam dokonał zestawienia różnych jej wersetów. Nie ma więc żadnego związku z „klasycznym” katolickim pięcioczęściowym requiem, ani też z jego protestanckim odpowiednikiem. Słowo niemieckie w tytule odnosi się wyłącznie do zastosowanego języka. Ein deutsches Requiem nie jest kompozycją mszalną ani w formie, ani w treści – skupia się na żałobnikach, opłakujących tu, na ziemi swoich zmarłych. To dla nich kompozytor napisał swe dzieło, aby nieść pocieszenie. Brahms ofiarowuje swoim słuchaczom nadzieję i ukojenie.