Wieczór z Mozartem
Gdzie?Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Kai Bumann dyrygent
Katarzyna Jaracz sopran
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756 – 1791)
– Kasacja G-dur KV 63
– Aria koncertowa Nehmt meinen Dank KV 383
– Aria koncertowa Voi avete un cor fedele KV 217
– Gavotte B-dur KV 300
– Aria koncertowa Bella mia fiamma KV 528
– Symfonia g-moll nr 40 KV 550
Bilety do nabycia na www.bilety24.pl, w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży „Wakacyjny świat” ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz tel. 52 320 52 29
Tylko Mozart! – takie koncerty nie mają szans spowszednieć. Ten wieczór wypełnią m.in. piękne arie koncertowe Mistrza Amadeusa, które, obok oper, przez całe życie komponował. Powstały w ten sposób znakomite kompozycje, porywające dramaty muzyczne w małym formacie. Mozart pisał je z myślą o konkretnych śpiewakach, uwzględniając możliwości i właściwości ich głosu. Tak było m.in. z pierwszą miłością kompozytora, wybitną sopranistką Alojzą Weber, znaną z olbrzymiej skali głosu oraz przyjaciółką Józefą Duszek, obdarzoną z kolei nieprzeciętną muzykalnością. Ponadto w programie dwa Mozartowskie dzieła instrumentalne. Kasacja G-dur KV63 (kasacja, wł. cassazione), jedna z XVIII-w. form muzyki popularnej, przeznaczona do wykonywania na wolnym powietrzu, wieloczęściowa, o charakterze suity, zbliżona do divertimenta i serenady; do wybitnych kompozytorów tej formy w klasycyzmie prócz Mozarta należał też Haydn. Symfonię g-moll KV 550, szybko zaczęto nazywać „Wielką”, przede wszystkim dla odróżnienia od wcześniejszej symfonii w tej tonacji (KV 173). Jest to jedna z najbardziej burzliwych i mrocznych kompozycji Mozarta, należy jednocześnie do tych najbardziej rozpoznawalnych, a to dzięki specyficznemu tematowi rozpoczynającemu dzieło, który nazwano wyrafinowanie „szloch spoza koronkowej chusteczki”.
Arie usłyszymy w interpretacji sopranistki Katarzyny Jaracz – dyplomantki Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w klasie śpiewu solowego Małgorzaty Greli. Swe umiejętności wokalne doskonaliła podczas kursów mistrzowskich u Urszuli Kryger, Mai Nosowskiej, Olgi Pasiecznik i Marka Rzepki. Prowadzi ożywioną działalność koncertową na terenie Polski. W 2012 zadebiutowała na deskach Opery Nova partią Elisetty w „Potajemnym małżeństwie” Cimarosy. Regularnie współpracuje z zespołem muzyki dawnej Illo Tempore. Na podium dyrygenckim stanie szef artystyczny FP – maestro Kai Bumann.