(Nad)użycia. Osoby poza-ludzkie we współczesnej sztuce

Gdzie?
(Nad)użycia. Osoby poza-ludzkie we współczesnej sztuce

Informacje od Organizatora:
KĄTEM OKA
Cykl wykładów o sztuce współczesnej
czas trwania: 90 minut, wstęp wolny
(Nad)użycia. Osoby poza-ludzkie we współczesnej sztuce
dra Katarzyna Lewandowska


Wykład dedykuję osobom poza-ludzkim, które w XXI wieku są nieprawdopodobnie wykorzystywane przez ludzki świat, w przestrzeni codziennego życia, nauki i sztuki. Te czujące istoty zostały pozbawione swojego jestestwa, opartego na tych samych zasadach, co nasze. Człowiek zabrał im wolność — agresywnie i opresyjnie podporządkowując sobie całą naturę. Ludzki kanibal żywi się ciałem Innego, pije jego krew, gwałci poza-ludzkie samice, morduje ich potomstwo. Współczesna sztuka przyłączyła się to tych haniebnych działań. Artyści_artystki bezmyślnie eksplorują zwierzęta, żywe i umarłe. Kiedy w głowie pojawia się koncept i potrzeba jego realizacji, wówczas bez żadnej refleksji, która dotyczy godności Innego, jest finalizowany. Następnie dołącza się do tego „dzieła sztuki” (nierzadko są to zbezczeszczone zwłoki osób poza-ludzkich ) wydumaną, całkowicie naciągniętą interpretację autorską.
Nadużycia w sztuce współczesnej wobec zwierząt odbywają się bardzo często. Tłumaczone są wolnością, a każdy sprzeciw nazywany jest cenzurą. Ale nie tak to działa. Jeżeli nie przestrzegamy elementarnych, pozytywnych praktyk wobec drugiej osoby – ludzkiej i poza-ludzkiej, wówczas mamy do czynienia z praktykami negatywnymi, które opierają się na demonstracji władzy, wyzysku i zmuszeniu do posłuszeństwa. Żadne teorie, choćby ubrane w najmądrzejsze słowa tego nie zmienią. To my musimy się zmienić.


KATARZYNA LEWANDOWSKA | historyczka sztuki, feministka, kuratorka, aktywistka, działaczka na rzecz praw osób wykluczonych i poza-ludzkich. W swoich badaniach skupia się na poszukiwaniu cielesności w sztuce współczesnej, korzystając z intersekcjonalnej strategii feministycznej. Zainteresowana jest sztuką zaangażowaną i totalną, która wchodzi w krytyczny dyskurs z władzą – w szerokim tego słowa znaczeniu. Badaczka zajmuje się także motywami kobiecości w sztuce tybetańskiej. Autorka wielu wystaw oraz cyklu wystaw. Współpracowała z Galerią Wozownia, Galerią S, Kulturhauz oraz CSW w Toruniu, oraz z Fundacją Wyspa Progress. Współzałożycielka czasopism: „Splesz” oraz „Death of the patriarchy. Manifestos / The Revolution is Now.”
Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, gdzie obroniła pracę magisterską Ikonografia buddyjskich zwojów malowanych z Muzeum Narodowego w Warszawie, za którą otrzymała nagrodę im. Jerzego Remera. W roku 2009 uzyskała stopień doktory za dysertację Kobieta w malarstwie buddyjskiej wadżrajany. Ikonografia i ewolucja stylistyczna tybetańskich zwojów malowanych. W latach 1999–2000 przebywała w Buddyjskim Ośrodku w Bristolu w Anglii, a w 2003 roku była stypendystką Mongolskiej Akademii Nauk. Pracowała w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK w Toruniu, Gender Studies w Instytucie Filozofii UMK w Toruniu. Dzisiaj związana z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku.
kuratorka cyklu: Natalia Pichłacz


______________________
Kalendarz wydarzeń  
odbywających się w   Bydgoszczy   miej zawsze pod ręką dzięki   aplikacji mobilnej   (Android i iOS).
______________________
Informacje o wydarzeniach przesyłajcie na adres   wydarzenia@visitbydgoszcz.pl
______________________
Bydgoskie Centrum Informacji nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek zmiany miejsc, godzin i dat wydarzeń.

do góry